МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
РЕГИОНАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
БЛАГОЕВГРАД

Важно!

ПОЗИЦИЯ

на екипа на РУО – Благоевград, относно разпространено писмо от учители в Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград

 

Във връзка с разпространено писмо от учители на Езикова гимназия „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, с обвинения към Регионалното управление на образованието – Благоевград, по отношение на дейностите по планирането, координирането и съгласуването на държавния план-прием /ДПП/ и на допълнителния държавен план-прием /ДДПП/ съобразно нормативните и административните актове за учебната 2025/2026 година, РУО – Благоевград, изразява следната позиция:

Категорично отхвърляме всички твърдения, изнесени в горецитираното писмо, като ги определяме за субективни, необосновани, неверни и манипулативни.

Като териториална администрация към министъра на образованието и науката за управление и контрол на системата на предучилищното и училищното образование Регионалното управление на образованието – Благоевград, отговорно, безпристрастно и обективно провежда държавната политика в областта на предучилищното и училищното образование на територията на областта.

Планирането, утвърждаването и реализирането на държавния план-прием и на допълнителния държавен план-прием, както винаги досега от страна на Регионалното управление на образованието – Благоевград, е осъществено стриктно и в съответствие с Правилата за планиране и реализиране на държавния план-прием в V клас в профилираните гимназии с профил „Математически“ или „Природни науки“, в VIII клас в неспециализираните профилирани и професионални гимназии, в средните и в обединените училища и на допълнителния държавен план-прием за учениците от обединените училища в XI клас в неспециализираните профилирани и професионални гимназии и в средните училища за учебната 2025 – 2026 година, изпратени от МОН с Писмо, изх. № 9105-283/10.12.2024 г.

През учебната 2024/2025 година в седми клас от образователните институции на територията на област Благоевград към настоящия момент се обучават 2 692 ученици. Към същия период на учебната 2023/2024 година в НЕИСПУО са регистрирани 2 944 ученици в седми клас за област Благоевград, а за учебната 2022/2023 г. броят на учениците е бил 3091. Наблюдава се тенденция за намаляване на броя на учениците в седми клас на ниво област – със 147 за 2023/2024 г. и с 252 ученици съответно през 2024/2025 година, което означава, че само за две години е налице намаление с почти 400 ученици. В процеса на планиране и реализиране на държавния план-прием в областта е необходимо да се вземе предвид този факт, както и да се отчете намаляването на  броя на действително записващите се ученици в VIII клас. Причините за посоченото са следните:

не всички ученици, обучавани в дневна форма на обучение в седми клас, завършват успешно учебната година и съответно основна степен на образование;

налице е и движение на ученици към други области, други държави, а дори за съжаление все още съществува вероятност в много малък процент и въпреки изключителните усилия, които се полагат по Механизма за съвместна работа на институциите, отпадането от образователната система.

Сравнителният анализ на броя на учениците в VІІ клас през учебната 2023/2024 година и учебната 2024/2025 година и разпределението им по общини показва, че намаляването се концентрира основно в четири общини – Благоевград, Гърмен, Петрич и Сандански, като с най-високи стойности е за община Благоевград, в която през учебната 2024/2025 година се обучават със 77 ученици по-малко в сравнение с учебната 2023/2024 година.

За настоящата учебна 2024/2025 година в община Благоевград са планирани и реализирани по държавен план-прием в VІІІ клас 32 паралелки, от които 19 профилирани и 13 професионални паралелки. Целевата стойност за учебната 2024/2025 година за област Благоевград за процент места в професионални паралелки е 57,58 %, което видимо в частност за община Благоевград не е изпълнено. Процентът на местата в професионалните паралелки в община Благоевград е 40,62 %, което е далеч от целевите стойности. Целевата стойност за процент места в STEM профили и професии за учебната 2024/2025 година за област Благоевград е 62,04 %, което за община Благоевград отново не е постигнато.  Планирани са и са реализирани 16,5 паралелки с места в STEM профили и професии от общо 32 паралелки, което е 51.56 %. При изготвяне на обобщено предложение за държавен план-прием в VIII клас относно броя на паралелките, броя на учениците в тях и вида на профилите и специалностите от професии по форми на обучение за област Благоевград за учебната 2024/2025 година горепосоченият недостиг на целевите стойности за община Благоевград е компенсиран за поредна година с планирането и реализирането на държавния план-прием в VІІІ клас в останалите общини с цел постигане на целевите стойности на ниво област.

Във връзка с планиране на държавния план-прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година и в изпълнение на т. 3.14. от Правилата РУО – Благоевград, организира присъствени комуникационни кампании по утвърден график от началника на РУО във всяка една от 14-те общини с участието на всички заинтересовани страни – местната власт, регионални структури на Агенцията по заетостта, работодателски организации, синдикални организации, общественици, неправителствени организации, директори на училища и други. В съответствие с т. 3.15. от Правилата в периода от 08.01.2025 г. до 10.01.2025 г. РУО – Благоевград, допълнително организира и проведе 14 присъствени работни срещи отново по график, утвърден от началника на РУО, с директорите на обединените и средните училища и на профилираните и професионалните гимназии, с присъствието на представител на местната власт, за обсъждане на възможностите за продължаване на обучението на учениците от VII клас и планиране на държавния план-прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година. Присъстващите по време на провежданите работни срещи са запознавани с направения анализ на изпълнението на държавния план-прием в VІІІ клас за предходните три години, както и със сравнителния анализ на броя на учениците в VІІ клас през учебните 2022/2023, 2023/2024 година и учебната 2024/2025 година. В рамките на срещата за община Благоевград направените изказвания и проведеното обсъждане на фактите и обстоятелствата доведе до извода, че намаляването на броя на паралелките е необходимо да се осъществи от профилираните паралелки. Несъгласие изрази представител на ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, който обаче не успя да аргументира изказването си.

Необходимостта от намаляване на профилираните паралелки при планиране на държавния план – прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година в община Благоевград се основава на:

  • Намаляването на броя на учениците в VІІ клас в община Благоевград, в която през учебната 2024/2025 година се обучават със 77 ученици по-малко в сравнение с учебната 2023/2024 година. Броят на учениците в VІІ клас за учебната 2024/2025 година в община Благоевград е 638 ученици, като техният брой за учебната 2023/2024 година е 715 ученици.
  • В предходните години намаляването на броя на учениците в VІІ клас е довело до намаляване на броя на паралелките почти във всички училища, реализиращи държавен – план прием в община Благоевград, с изключение на ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, ПМГ „Акад. Сергей Корольов“, Благоевград, и НХГ „Св. св. Кирил и Методий“, Благоевград. В някои училища се стигна до намаляване на паралелките по държавен план-прием с 2 паралелки в една учебна година, независимо от това, че същите са постигали максимална пълняемост още на първи етап на класиране. Такова училище е например ПГИ „Иван Илиев, Благоевград. Две от средните училища на територията на община Благоевград поредни години не реализират държавен план – прием в VІІІ клас. В СУ „Иван Вазов“, Благоевград, и Осмо СУ „Арсени Костенцев“, Благоевград, се обучават ученици до VІІ клас. Две професионални гимназии на територията на Благоевград бяха преобразувани чрез сливане поради намаляване броя на учениците. НХГ „Св. св. Кирил и Методий“, Благоевград, реализира обучение в единствените не само за областта, но и за съседните области, паралелки с профил „Музика“ и профил „Изобразително изкуство“.
  • В изпълнение на националната политика за повишаване на дела на приетите ученици на места по държавния план-прием в VIII клас в професионалните гимназии и в паралелките с професионална подготовка, предвид намаляването на броя на учениците в VІІ клас води до необходимост от намаляване броя на профилираните паралелки в община Благоевград с цел постигане на целевите стойности на областно ниво.

Всичките 19 профилирани паралелки в община Благоевград, реализирани по държавния план-прием в VІІІ клас за учебната 2024/2025 година, са в следните училища:

  • ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград – 6 паралелки;
  • ПМГ „Акад. Сергей Корольов“, Благоевград – 6 паралелки;
  • НХГ „Св. св. Кирил и Методий“, Благоевград – 5 паралелки;
  • СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“, Благоевград – 1 паралелка;
  • VІІ СУ „Кузман Шапкарев“, Благоевград – 1 паралелка.

Ако се допусне да не се реализират паралелки по държавния план-прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година в училищата с единични паралелки, се създават условия за невъзможност за организиране на качествен образователен процес поради невъзможност за формиране на норми преподавателска заетост. Налице ще е риск за осъществяване на прием и през следващите учебни години поради тенденцията за  намаляването на броя на учениците в VІІ клас. С цел изпълнение на държавната политика и постигане на целевите стойности за област Благоевград за учебната 2025/2026 година трите средни училища на територията на град Благоевград представиха мотивирани предложения за реализиране на  паралелки с професионална подготовка.

От гореизложеното се налага категоричният извод, че обвинението за агресивно, диктаторско отношение от страна на РУО – Благоевград, е крайно неприемливо и непрофесионално, тъй като по време на общо 28 работни съвещания и допълнително провеждани срещи с представители на финансиращите органи са дадени възможности за излагане на факти и обстоятелства, свързани с ДПП и ДДПП. За всички проведени срещи и комуникационни кампании са изготвяни протоколи и доклади, регистрирани в деловодната система на РУО – Благоевград. Посоченото опровергава красноречиво твърдението за липса на публично обсъждане на предложения ДПП и ДДПП. Информация за реализираните дейности във връзка с ДПП и ДДПП се публикува своевременно на електронната страница на РУО – Благоевград, и е налична за всеки, който проявява интерес. До ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, както и до всички образователни институции в областта, при които се наложи намаляване на броя на паралелките, са изпратени официални писма от РУО – Благоевград. Изпратени са и официални писма до кметовете на общини за съгласуване на новите предложения. В тази връзка е несъстоятелно и невярно твърдението, че са научили за съкращаване на паралелка от местна медия.

Броят на учениците, завършващи седми клас през учебната 2024/2025 година в образователните институции в община Благоевград (638 ученици), предполага планиране на 25 паралелки по държавния план – прием в VIII клас за учебната 2025/2026 година при пълняемост 26 ученици. При изготвяне на обобщеното предложение за държавен план-прием в VІІІ клас през предходните години винаги е отчитана териториалната близост и съществуващата инфраструктура, както и традиционното ориентиране на ученици от общините в област Благоевград към образователните институции в областния център. Посоченото дава основание за завишаване на броя на планираните паралелки за община Благоевград. Така например за учебната 2024/2025 година са планирани и реализирани 32 паралелки по държавен план-прием в VІІІ клас при завършващи 715 ученици в VІІ клас за община Благоевград. Броят на учениците предопределя планиране на 27,5 паралелки, т.е. предвид спецификата на общината броят на паралелките е завишен с 4,5 паралелки. Броят на приетите ученици в VІІІ клас за учебната 2024/2025 година е 845, което е със 130 ученици повече от обучаващите се 715 ученици в VІІ клас за учебната 2023/2024 година. Това са преобладаващо ученици, приети от други общини от област Благоевград, както и ученици от съседната област –  Кюстендил. В тази връзка посоченото в писмото на колектива на  ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, относно преодоляване на намаляването на броя на учениците с ученици от други общини и области е категорично неоснователно тъй като това движение вече е отчетено и броят на паралелките в община Благоевград съобразно този аргумент е завишен.

От изложеното следва, че РУО – Благоевград, не се съобразява само с броя на учениците, обучаващи се в образователните институции в община Благоевград, но отчита и движението към областния център. Но тук веднага трябва да се отбележи, че е налице и движение на ученици от Благоевград към други области и най-вече към област София-град.

Не отговаря на истината и обвинението за неравнопоставеност, като се дава за пример община Петрич и се твърди, че там не се отчита намаляващият брой ученици и подвеждащо се заявява, че за тази община броят на паралелките се редуцира само с една паралелка при намаляване броя на учениците със 73 ученици, както твърдят учителите от ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград. В предложения и съгласуван от комисията по заетостта към областния съвет за регионално развитие държавен план-прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година, броят на паралелките за община Петрич се намалява с три паралелки в сравнение с миналогодишния брой паралелки. В обобщеното предложение на област Благоевград за държавен план-прием в VІІІ клас за учебната 2025/2026 година по една паралелка се намалява  в следните образователни институции на територията на община Петрич: ПГМЕТ „Юрий Гагарин“, гр. Петрич, ПГ „Пейо Яворов“, гр. Петрич и СУ „Васил Левски“, с. Коларово, общ. Петрич.

Като цяло се налага извод, че това са твърдения на лица, които не са запознати в детайли със специфичните особености на образователната структура в областта или са преднамерени в изявленията си, защото по време на гореспоменатата среща в Областна управа е присъствал и представител на ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград. Това е преценка, основаваща се единствено върху вижданията и интересите на учителите и другите педагогически специалисти в едно училище.

Целта на екипа в РУО – Благоевград, е да се предложи балансиран държавен план-прием, съобразен с прогнозните целеви стойности и в унисон с държавната политика в системата на училищното образование, който в максимална степен да е съобразен със стратегиите на всички 14 общини и на 53-те училища в област Благоевград, осъществяващи държавен план-прием. Липсата на по-широк поглед и непознаването на различните аспекти в дейностите по планиране, организиране и утвърждаване на държавния план-прием най-вероятно е подвела авторите на писмото да считат, макар и категорично необосновано, че РУО – Благоевград, не прилага друг критерий, освен броя на учениците и то неравнопоставено. Те не могат и не искат да вникнат в смисъла на предлагане на защитени  професии и професии с недостиг, както и наличието на средни и обединени училища, единствени в населеното място, закриването на които ще доведе до нарушаване на правото на достъп до качествено образование.

От изказаните мнения по отношение на професионалното образование, залегнало като приоритетна област в Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България, определени като „бутафорни“, „неприемливи“ и „формални“, личи непознаване на същността на предложените специалности и професии. На територията на областта, в частност и в Благоевград, се реализират паралелки, които нито са бутафорни, нито неприемливи и формални. Такова поведение на учители, на които е предоставена привилегията да обучават предимно ученици, показали високи резултати в основната степен на образование, за което те не могат да си приписват заслуги, защото това всъщност е резултат от усилията на други педагогически специалисти, е ярка проява на надменност и пренебрежителност към колегията, осъществяваща професионалното образование. Именно това е и основната предпоставка за наличие на напрежение. В тази връзка е и обидното твърдение за липса на „реален ангажимент от фирми с едноцифрен състав“. Единствено прекаленото самочувствие и самозабрава могат да обезсмислят отговорностите, които фирми като: Фирма „ГАРАНТ – 2004 – гр. Гоце Делчев; Фирма „САФЕТ СТУДИО“ ЕООД – гр. Гоце Делчев; „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД – гр. София; „Електроразпределителни мрежи Запад“ ЕАД – гр. София; Фирма „Ванико“ ООД – гр. Благоевград; „Югозападно държавно предприятие“ ДП гр. Благоевград; поемат категорично с предоставяне и осигуряване на възможност за осъществяване на производствени практики, реализиране на дуално обучение и като цяло бъдеща реализация на успешно завършилите професионално образование ученици.

Изложеното разкрива, че е налице необходимост в системата да се осъществява оценка на добавената стойност в образованието, която да показва реалния принос на училищата към качеството на образованието, което зависи от множество взаимно обусловени фактори.

Педагогическите специалисти изискват в писмото си „разясняване на причината, поради която една от двете паралелки, с които трябва да бъде намален приемът в областта, да е от Езикова гимназия – училището с най-висок минимален бал“ във връзка с постигане на целевите стойности за учебната 2025/2026 година в област Благоевград за максимален брой паралелки в профил „Чужди езици“. При планиране и реализиране на държавния план-прием за учебната 2024/2025 година са утвърдени 13 паралелки с профил „Чужди езици“. Целевата стойност за планиране на държавния план-прием за учебната 2025/2026 година в област Благоевград е 11 паралелки. Намаляването на паралелките с профил „Чужди езици“ при изготвяне на обобщеното предложение за областта не е както се твърди в горепосоченото писмо, а е планирано, като СУ „ Св. Паисий Хилендарски“, с. Абланица, общ. Хаджидимово, намалява паралелките от две на една, а СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“, Благоевград, се насочва към реализиране на професия. Посоченото категорично оборва изнесената лъжа в писмото, че не е спазена препоръката в Правилата, посочена в точка 3.12., а именно: планиран ДПП на областно равнище, като се съобразяват с прогнозните целеви стойности и в случай че се налага намаляване на паралелки, се спазва следният ред: намаляване на паралелките с профил „Чужди езици“ в средните училища (без паралелките с редки езици), запазване на броя на STEM паралелките, даване на приоритет на професионалните паралелки в дуална система на обучение;

В писмото си педагогическите специалисти от ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, отразяват, че „съгласно препоръките за налагане на STEM профили в училището се предлагат като трети и четвърти профилиращ предмет във ІІ гимназиален етап „Информационни технологии“, „Математика“ и „Биология“, които обхващат 80 % от учениците.“ Посоченото от тях е крайно подвеждащо и не кореспондира с изискването за постигане на целеви стойности за процент места в STEM профили и професии и утвърдения списък на STEM профили и професии.

РУО – Благоевград, не оспорва постиженията както на учениците от ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, така също и на редица други образователни институции от областта. Това е училище, в което както уточнихме по-горе, постъпват ученици с натрупани достатъчно като обем знания, формирани вече умения и компетентности, предполагащи при добра организация на образователния процес задължително постигане на високи резултати.

Тук веднага обаче трябва да се отчете и обстоятелството, че драстичното намаляване на броя на учениците в VІІ клас ще създаде обективни предпоставки в паралелките на ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, да постъпят ученици с нисък бал, което неминуемо води до голямата разлика между максимален и минимален бал в една паралелка, а това от своя страна ще повлияе на качеството на образователния процес и съответно ще възпрепятства постигането на високи резултати.

В предишно писмо до МОН учителите от ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, са отразявали и следното: „В знак на солидарност към колегите от другите училища предлагаме алтернативно решение – да се разреши намаляване броя на учениците в паралелките, вместо намаляване броя на самите паралелки.“ Посоченото е непрофесионално и показва непознаване на действащата в системата на предучилищното и училищното образование  нормативна уредба. Броят на учениците в паралелките е нормативно определен и няма разпоредба, на основание на която този брой да бъде променен с цел запазване на учителско място. Поведението на учителите от ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, спрямо колегите им от другите образователни институции, които до този момент съкратиха щатни бройки в длъжностните си разписания, понесоха негативите от намаляването на броя на учениците, е категорично неетично.

Освен ЕГ „Акад. Людмил Стоянов“, Благоевград, редица други училища от областта също с лекота в последните години реализират ДПП още на първи етап на класиране.  Такива са например ЗПГ „Климент Тимирязев“ гр. Сандански, и ПГ „Яне Сандански“, гр. Сандански. Директорите на тези две образователни институции, въпреки потенциала и възможностите, които имат по отношение на прием на ученици, се съобразиха с новите обстоятелства, като намаляването на броя на учениците и зададените целеви стойности, и извършиха планирането професионално и далновидно със загриженост за развитие на образованието не само на ниво училище, но и на ниво община и ниво област. Те пристъпиха към намаляване на броя на паралелките в двете училища и така предопределиха условия и възможност за реализиране на паралелки в по-малко желаната Професионална техническа гимназия, гр. Сандански. При подобни обстоятелства  на намален брой ученици (- 95 ученици) бяха поставени образователните институции от община Гоце Делчев за настоящата учебна 2024/2025 година, но директорите на училищата от общината постъпиха коректно и професионално и предложиха намален брой паралелки, който да отговори на броя ученици и да се съобрази със зададените целеви стойности.

            Заявяваме отговорно и категорично, че така предложения от РУО – Благоевград, държавен план-прием за учебната 2025/2026 година е нормативно и стратегически обоснован, гарантира достъпа до качествено образование, подобрява обхвата на учениците и осигурява целенасочена и персонализирана подкрепа за всеки ученик.

Абсурдно, неоснователно и недопустимо е да се отправят подобни обвинения и то точно от лица, които през цялата кампания упражняват всевъзможен натиск върху администрацията, използвайки контактите си с представители от политически партии, общественици, с хора, заемащи високи позиции в ръководството и управлението на местната изпълнителна власт.

Ръководство

Началник:
Ивайло Златанов
Началник отдел АПФСИО:

Началник отдел ОМДК:
Методи Попов

Местоположение

ул. "Тракия" № 2
гр. Благоевград
п.к 2700
България
Google Карта


За контакти

mail@ruo-blg.bg
073/885273
Контакти служители
Работно Време:
от 9.00 до 17.30 часа.

Връзки

Back to top